Home ] Up ] [ dtcmazda ] review ] 431 ] dlc ]

 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 Система самодиагностики Mazda   

Предложенные материалы не является инструкцией по проведению диагностики блока управления инжекторной системой, а только дают представление о методиках считывания кодов неисправностей и назначении некоторых контактов применяемых диагностических разъемов. При анализе считанных кодов необходимо помнить, что считанный код не является поводом для немедленных поисков и замены датчика или исполнительного устройства (например, wwwboards/mazda/0053/14814.shtml). Не исключены ситуации, например, нарушение герметичности вакуумного шланга, при которых проводить замену «Atmospheric Pressure Sensor» (код "14") просто легкомысленно. Возможно появление кода и в результате неправильных регулировок...
Приведенная таблицы кодов самодиагностики является достаточно общими, т.е. для некоторых моделей возможно разночтение. Полноценная диагностика - требует соответствующие диагностические сканеры. Выражаю благодарность Олегу Ямщикову (Oleg-Sentia), материалы его сайта "mazda-sentia" оказали неоценимую помощь при подготовке этой заметки. 

Считывание кодов самодиагностики инжекторной системы

 

Ознакомьтесь с одним из вариантов инжекторной системы Mazda. Найдите (чаще всего под капотом) такой диагностический разъем:

Name

Function

FEN

trouble code output (engine control computer)

MEN

switch monitor output (engine control computer)

TEN

diagnostic-mode input (engine control computer)

+B

switched battery voltage

GND

ground

FAT

trouble code output (automatic transmission control computer)

FBS

trouble code output (anti-lock brakes (ABS) control computer)

FAC

trouble code output 

FWS

trouble code output

FSC

trouble code output (cruise (speed) control computer)

TAT

diagnostic-mode input (automatic transmission control computer)

TBS

diagnostic-mode input (anti-lock brakes (ABS) control computer)

TAC

diagnostic-mode input 

TWS

diagnostic-mode input 

TSC

diagnostic-mode input (cruise (speed) control computer)

FAB

trouble code output (air-bag diagnostic monitor computer)

IG-

igniter coil output (for connection to external tachometer)

GND

ground

TFA

diagnostic-mode input

F/P

fuel pump relay coil (ground to activate fuel pump)

Соедините подходящим проводом контакты  диагностического разъема «TEN» и «GND». Аккуратно проведите соединение, так чтобы не допустить электрическое соединение с контактом «B+». Диагностический разъем расположен слева по ходу движения.  Обеспечьте выключение зажигания, ручной тормоз, положение «Р» для А/Т. Включите зажигание, но двигатель не заводите и наблюдайте за индикатором «CHECK ENGINE» или «MIL» («Malfunction Indicator Light»). Считайте код(ы) неисправности, обращая внимание на длительность вспышек и пауз. Первыми высвечиваются коды с меньшим числом. Пауза между кодами – 4 сек. Длительность импульсов определяющих разряд десятков больше длительности импульсов разряда единиц. Т.е. первым "индицируются" количество десятков, следующим количество единиц, например, код "36" это 3 вспышки большей длительности и 6 вспышек меньшей длительности.

Выключите зажигание, удалите перемычку. Сравните с таблицей. Для достоверной диагностики после очистки памяти рекомендуется контрольная поездка и повторное считывание.

Описание считывания кодов самодиагностики А/Т

Для автомобилей без индикатора «CHECK ENGINE» или «MIL» (например, автомобили для ВЕЛИКОБРИТАНИИ, UK cars) можно использовать стрелочный вольтметр или светодиодный индикатор. Присоедините его положительный контакт с «+» аккумулятора, контакт «-» с контактом «FEN» диагностического разъема и проведите ранее описанную процедуру считывания. Отсутствие импульсов - признак отсутствия кодов неисправности (самодиагностики).

Примечание. Кроме этого, коды можно считать не только "на глаз", но и "на слух". Если вместо СД или вольтметра подключить простой генератор с пьезоэлектрической пищалкой, то коды неисправности будут соответствовать количеству и длительности писка ;-)

Mazda DTC Retriever & MS-8Для чтения кодов неисправности (самодиагностики) различных электронных систем (for read Trouble Codes):
- Engine
- A/T
- ABS
- Air Bag
- A/C
- Cruise Control
- 4WS
можно использовать (I make and use) такой, сколь простой столь и удобный, Mazda DTC Retriever (photoы).

Short with suitable jumper  the “TEN” and “GND” terminals in the diagnostic connector,  the CE or LED-indicator (positive probe to “+” Bat, negative – to pin «FEN») flashes DTC. Trouble code(s) will be in long and short flashes. Long flashes are the "tens" digit of a two digit code, short flashes are the "ones" digit of a one or two digit code. The lowest number codes wiil be show first.

В материале на (www.johnr.com/cpucodes.htm) описана процедура считывания кодов для RX-7 89-91 годов выпуска. Автор предусмотрительно оговорил следующее: «…I don't guarantee it will work, and I'm not responsible if you manage to fry something by hooking things up incorrectly. USE THIS PROCEDURE AT YOUR OWN RISK…». Считаю необходимым присоединиться к этому примечанию.

Аналогичная процедура описана в разделе "EGI Control System" для 1988 Mazda 929 (For Techdoc Ltd. Copyright © 1997 Mitchell International).  Выключите зажигание. Найдите под капотом т.н. «зеленые тестовые разъемы». Эти разъемы располагаются на внешней стороне автомобиля, около батареи на пассажирской стороне и не подключены к чему-либо.

Обычно эти разъемы используются для считывания кодов самодиагностики с помощью сканера кодов (Self-Diagnostic Checker) 49 HO18 9A1. Расположите зеленый, одно-контактный разъем около аккумулятора. Возьмите подходящий провод и соедините один его конец с этим одно-контактным разъемом и заземлите другой конец. 

Включите «ЗАЖИГАНИЕ», но НЕ ЗАВОДИТЕ ДВИГАТЕЛЬ. Считайте коды самодиагностики, наблюдая за индикатором «CHECK ENGINE», обращая внимание на длительность вспышек и пауз. Первыми индицируются коды с меньшим числом.
RETRIEVING CODES (a 1991 Mazda 929):

1) Using jumper wire, ground Green 1-pin connector. Connector is located at left front wheelwell.

2) With ignition on and engine stopped, observe CHECK ENGINE or MIL light. Note trouble codes. Check TROUBLE CODE IDENTIFICATION chart for possible cause. If light remains on continuously, MIL circuit is grounded or ECU is defective.

CLEARING CODES:

1) Disconnect negative battery cable. Depress brake pedal for at least 5 seconds. Reconnect battery cable.

2) Ground test connector with jumper wire. Turn ignition on, but do not start engine for 6 seconds. Start engine and run at 2000 RPM for 2 minutes. Verify no codes are displayed.

I'm aware of a service bulletin ATRATB188 that deals with retrieving trouble codes.

Код, диагностируемый датчик и исполнительное устройство  

 

01 Ignition Coil (Trailing) - Trailing ignition pulse cut ('89-'91) 

02 Crank Angle Sensor (Ne) - Fuel Injection and ignition cut ( No 2 Signal 626 and MX-6) No 2 Signal (1992-1995 929, MX-3 1.8L)

03 Crank Angle Sensor (G) - Fuel Injection and ignition cut (Distributor - G or G1 Signal, G Signal -MX-3 1.8L)

04 Distributor - No #1 Signal or G2 Signal (Crank Angle Sensor - No 1 Signal -MX-3 1.8L)

05 Knock Sensor

06 Vehicle Speed Sensor

06 Air Flow Meter (MX-3 1.8L)

07 Knock Sensor - right hand side

08 Airflow Meter (AFM) - Basic Fuel Injection and fixed timing (Cripple mode)

09 Water Thermosensor - Coolant temp fixed at 176F

10 Intake Air Thermosensor (AFM) - Intake air fixed at 68F

11 Intake Air Thermosensor (Engine) - Intake air fixed at 68F

12 Throttle Sensor (TPS) Full Range - Fixed at 20% open

13 Pressure Sensor (intake manifold pressure) - Fixed at 29.9 inHg

14 Atmospheric (Barometric) Pressure Sensor (Inside of ECU) - Fixed at 29.9 inHg

15 Oxygen Sensor or Heated Oxygen Sensor - Feedback cancelled - left hand side

16 EGR Position/Function Sensor

17 Feedback System (poss O2 sensor) or Closed Loop System- Feedback cancelled - left hand side

18 Throttle Sensor (TPS) Narrow Range - Fixed at full-open

20 Metering Oil Pump (MOP) position sensor - Basic Fuel Inj and fixed timing

23 Oxygen Sensor or Heated Oxygen Sensor - right hand side

24 Feedback System or Closed Loop System - right hand side

25 Solenoid Valve, Pressure Regulator Control Solenoid

26 Solenoid Valve (purge control)

27 MOP (General) - Basic Fuel Injection and fixed timing or Solenoid Valve (Solenoid Valve)

28 Solenoid Valve - EGR Vacuum side (EGR vacuum solenoid)

29 Solenoid Valve - EGR Vent side

30 Cold Start Injector Relay or  Solenoid, Split Air Valve

31 Solenoid, Relief Valve

32 Solenoid, Switch Valve

33 Solenoid, Port Air Valve

34 Idle air control (IAC) Valve or Solenoid, Bypass Air Control (BAC) Valve

36 Heated Oxygen Sensor - right hand side

37 Heated Oxygen Sensor - left hand side or MOP (General) - Basic Fuel Injection and fixed timing

38 Solenoid, Accelerated Warm-up System (AWS)

40 Solenoid Valve - Triple Induction Control System & 02S Replay

40 Solenoid Valve - Variable Resonance Induction System Solenoid Valve - VRIS 1 or Solenoid, Auxiliary Port (6PI) Valve

41* Solenoid (VICS), Variable Dynamic Effect Intake (VDI)

42 Wastegate Solenoid Valve

46 Solenoid Valve - VRIS 2

51 Fuel pump resistor relay

64 ECT Sensor

65 A/C Signal - PCMT

67 Coolant Fan Relay No. 1(1993 only)

68 Coolant Fan Relay No. 2

69** ECTF  Sensor

71 Injector (Front secondary)

73 Injector (Rear secondary)

*The VRIS valves are manifold-effective-length altering butterfly valves that are used to tune the length of the intake tract to maximize ram-effect tuning and thus torque. The PCME activates these valves at present RPM values if the TPS setting is high enough.There are two valves. The #1 set is located the the left side (viewed from the radiator) and the #2 set is located nearer the throttle body. The solenoid for both valves are located at the firewall side of the intake plenum and you can see them just poking out from behind it. The #1 solenoid is the one on the left as viewed from the radiator.

The VRIS #1 solenoid sensor has a 2-position connector.

**The ECTF (engine coolant temperature - fan) sensor is used by the PCM in 1993 models to determine when it is necessary to turn on the radiator cooling fans. In 1994, the ECT (see code 9) was used to make the same determination, saving the expense of one sensor and its wiring.

В floathouse.com/ACE/Mazda.htm  англоязычное (English) описание самодиагностики.

 

В wozzoo.tripod.com/techshop/89_91ecu.htm  предложены к рассмотрению следующие коды для RX-7

1  Ignition coil (trailing side)

2  Crank position NE sensor

3  Crank position G sensor

5  Knock sensor

8  Airflow meter (AFM)

9  Water thermo sensor

10 Intake air thermo sensor (AFM)

11 Intake air thermo sensor (engine)

12 Throttle sensor - full range

13 Pressure sensor - intake manifold

14 Atmospheric pressure sensor (built in ECU)

15 oxygen sensor

17 Feedback system for O2 sensor

18 Throttle sensor - narrow range

20 Metering oil pump position sensor

23 Fuel thermo sensor

25 Solenoid valve - pressure regulator control

26 metering oil pump stepper motor

27 Metering oil pump

28 Solenoid valve -EGR

29 Solenoid valve - EGR vent

30 Solenoid valve - split air bypass

31 solenoid valve - relief 1

32 Solenoid valve - switching

33 Solenoid valve - port air bypass

34 Solenoid valve -idle speed control (BAC)

37 Metering oil pump

38 Solenoid valve - accelerated warm-up system and air supply valve

39 Solenoid valve - relief 2

40 Solenoid valve - purge control (auxiliary port valve)

41 Solenoid valve - variable dynamic effect intake (VDI)

42 Solenoid valve - turbo pre-control

43 Solenoid valve - waste gate control

44 Solenoid valve - turbo control

45 Solenoid valve - charge control

46 Solenoid valve - charge relief control

50 Solenoid valve - double throttle control

51 Fuel pump relay

54 Air pump relay

65 Air conditioning signal

71 Injector - front secondary

73 Injector - rear secondary

76 Slip lockup signal

77 Torque reduced signal

После того как коды считаны и неисправность устранена, проведите стирание кодов и повторное считывание.

Для стирания кодов (после ремонта или для повторной диагностики) можно проделать следующее:

1. Отсоедините «минусовую» клемму аккумулятора и удерживайте педаль тормоза нажатой в течение по крайней мере 10 секунд. Восстановите подключение.

2. «Заземлите» соответствующий тестовый контакт. Включите зажигание, но не запускайте двигатель в течении 6 секунд.

3. После заведения необходимо чтобы двигатель проработал при 2000 ОБ/МИН в течение 2 минут.

4. Убедитесь в отсутствии свечения индикатора «CHECK ENGINE» после заведения двигателя.

Контакт " используется для подключения стробоскопа и (или) тахометра. "F/P" - при диагностике давления в топливной системе.

Подробности диагностики и ремонта некоторых Mazda в этих ветках: http://alflash.com.ua/phpBB2/viewforum.php?f=20 
   

 

Другие статьи о диагностике

 

2000-201al tech page